مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22540 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

ريا چيست؟
ريا يعني نشان دادن عمدي عمل نيك به ديگران است براي اين كه ديگران انجام دهنده را تمجيد كنند مثل اين كه كسي نماز مي خواند يا روزه مي گيرد براي خودنمايي و جلب نظر ديگران. ولي اين كه فرموديد اگر انسان عملي را در حضور ديگران انجام دهد حتماً ريا مي شود اينچنين نيست، بلكه ممكن است كسي در حضور ديگران هم اعمال خيري انجام دهد. در عين آن عمل خالص براي خداوند باشد نه براي خودنمايي. بنابراين اين كه عمل ريا باشد يا براي خدا بستگي به قصد و نيت انسان دارد. ما بايد تلاش كنيم قصد خودمان را خالص كنيم و در اعمالي كه انجام مي دهيم كسي را براي خداوند شريك قرار ندهيم، اين كار نياز به تمرين دارد و به تدريج براي انسان حاصل مي شود. البته بايد توجه داشته باشيد كه گاهي اوقات شيطان براي اين كه ما را از انجام عمل خوب بازدارد وسوسه مي كند كه مبادا اين عمل را انجام دهي چون كه ريا مي شود؛ يعني، جلوي عمل خير ما را با وسوسه ريا مي گيرد، البته ما هم قبول داريم كه گاهي اوقات نه تنها انجام عبادات واجب يا مستحب، بلكه ساير تكاليف مانند مطالعه كردن در يك اتاق شلوغ كار آساني نيست ولي ما اين فرصت ها را نبايد از دست بدهيم. بايد در هر شرايطي تكاليف خود را انجام دهيم، چه بسا انجام دادن اعمال در همين شرايط سخت و دشوار زمينه اي شود براي تمرين بيشتر جهت دستيابي به اخلاق و تكامل ايمان از جهتي هم ممكن است موجب سازندگي و امر به معروف نسبت به دوستان و هم اتاقي هاي شما باشد در هر حال ما موفقيت شما را در امر خودسازي و انجام تكاليف الهي را از خداوند متعال مسألت مي كنيم و سعي كنيد براي نجات از رياء اين دعاي امام سجاد(ع) را بخوانيد {Hاللهم طهّر قلبي من النفاق و عملي من الريا و لساني من الكذب و عيني من الخيانه H}{M؛ بار خدايا قلب مرا از دورويي و نفاق و عمل مرا از ريا و خودنمايي و زبان مرا از دروغ گويي و چشمان مرا از نگاه خيانت آلود پاك بگردان M}. براي مطالعه بيشتر در مورد ريا و علاج آن به كتاب «ريا» سيد احمد فهري مراجعه كنيد. دائماً از خداوند متعال بخواهيد كه در هر كاري به شما كمك كند و شما را به كاري وادارد كه رضايت و خشنودي او در آن كار باشد مطمئن باشيد او هيچ گاه ما را تنها نخواهد گذاشت و همواره مهر و محبت و عفو و مغفرت خودش را نصيب ما خواهد كرد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.